SB's fans : (klik like ye.tq :D)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 1 October 2011

kelebihan Al - Kautsar


salam. pertamanya terima kasih kepada sahibah sb, Nurul Syafiqah Mohd Azmi kerana perkongsian ilmu ini. 
Rasulallah (s.a.w) menyuruh umat Islam ‘sampaikan dariku walaupun sepotong ayat’.
jadi, oleh kerana wasiat Muhammad saw, rasul kesayangan warga langit juga bumi sb nak kongsi akan fadhilat jika beramal dengan surah ini.

sb cuma 'copy and paste' daripada note syafiqah azmi.

***********************

Salam Alaik,
Semoga sahabat semua dalam keadaan baik.Sedikit perkongsian tentang Surah Al-kauthar.

RAHSIA SURAH AL - KAUTHSAR

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga.Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa,mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya’allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal,bengkak,sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x,mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5)Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x,Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

*************************



~ sb : Allah swt berfirman yang bermaksud "dan Kami turunkan dari Al - Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman" - (al-Isra' : 82)
tepuk dada tanya iman. :D

Wednesday, 28 September 2011

love you Ummi


A word "MOTHER" that means the world to me

• My mother taught me RELIGION.
"You better pray that will come out of the carpet."

• My mother taught me WISDOM.
"When you get to be my age, you'll understand."

• My mother taught me TO APPRECIATE A JOB WELL DONE.
"If you're going to kill each other, do it outside. I just finished cleaning."

• My mother taught me IRONY.
"Keep crying, and I'll give you something to cry about."

• My mother taught me about STAMINA.
"You'll sit there until all that spinach is gone."

• My mother taught me the CIRCLE OF LIFE.
"I brought you into this world, and I can take you out."

• My mother taught me about ENVY.
"There are millions of less fortunate children in this world who don't have wonderful parents like you do."

• My mother taught me HOW TO BECOME AN ADULT.
"If you don't eat your vegetables, you'll never grow up."

• My mother taught me about JUSTICE.
"One day you'll have kids, and I hope they turn out just like you!"


"M" - is for million things she gave me,
"O" - is for the way she never grows old,
"T" - is for the tears she shed to save me,
"H" - is for her heart of purest gold,
"E" - if for her eyes, with love - light shining,
"R" - means right, and right she'll always be





sb : ummi, maaf selalu buat ummi nangis., selalu buat ummi risau., selalu lawan cakap ummi, kadang-kadang man buat muka bila ummi marah.maaf buat ummi kecik hati. man tau, antara semua anak ummi, man paling degil, tak tau jaga hati ummi. tapi, man sayang ummi sangat. man cuma malu nak tunjuk. malu nak cakap kat ummi. jangan sakit lagi tau, man nak ummi sihat selalu. insya Allah man akan jaga ummi selagi man masih hidup. 
sayang ummi.  

Friday, 23 September 2011

girl, I love you

Once you have said this to me "'If you love someone, be brave enough to tell them. Otherwise, be brave enough to watch them loved by someone else.'" 

I was thinking it was like this...

then I told you "I love you"

you replied "forget it...I didn't love you"

this is your reason right?
I asked you a chance
I said "take my heart but please do not break it"

from that day, my heart is yours
because of this.
and this is your reply
it feels like my whole body is broken too
I'm crying
it doesn't mean that I'm weak
I'll wait
I promise this to you
I'll text you every night
because I love you stupid
then, can you promise this to me?


sb : you're scared to be hurt again right?

Monday, 19 September 2011

nasihat Bob Marley kepada kaum perempuan

"He is not perfect. You are not either, and the two of you will never be perfect. But if he can make you laugh at least once, causes you to think twice, and if he admits to being human and making mistakes, hold onto him and give him the most you can. He is not going to quote a poetry, he is not thinking about you every moment, but he will give you a part of him that he knows you could break. Do not hurt him, do not change him, and do not expect more than he can give. Do not analyse. Smile when he makes you happy, yell when he makes you mad, and miss him when he is not there. Love hard when there is love to be had. Because perfect guys do not exist, but there is always one guy that is perfect for you" 


- BOB MARLEY~ -



Saturday, 17 September 2011

bilik orang bujang

salam. sb nak tanya apa korang terbayang bila baca tajuk entry ni? mesti korang bayang dan fikir camni...


ada katil semata-mata
tidur alas tikar sudah..
kalau ni dah kira kaya gila ah..ada tilam. dua lagi. kan?
so, sb wat la entry ni, nak tunjuk panorama bilik sb kat korang semua. 

jangan salah faham..dah dalam umah ni. selipar khas dalam umah.
ni pintu bilik sb.

tak nampak ke kat pintu tu ada apa?

jelas? cool kan? tau2.. haha

biasa kita fikir yang bilik orang bujang, (terutama lelaki) memang kosong je la. macam nak tak nak je duk dalam bilik kan? tapi bilik sb beza kot..

katil sb. tak ada selimut, comforter je ouh. :D
tau apa nih? 

meja study lah... =)

amacam? terkejut ke? *jangan gitau YDP tau. kena saman nanti. haha

yang ni penuh 2 beg... -.-

miss Golden yang disayangi.. *bini den la ni


*atas yang sb. bawah tu room mate punya.

pelik ke? haha. lelaki zaman sekarang. memang ah. =)

~ sb : bilik jangan bersepah, kebersihan separuh daripada iman.

jangan jadi camni ouh...
p/s : selamat berkemas.. 

Friday, 16 September 2011

Aku Sayang Kamu

Nabi SAW bersabda :
“Doanya seorang muslim untuk saudaranya yang tidak bersamanya pasti dikabulkan. Di dekat kepalanya ada malaikat yang menjaganya. Setiap kali ia berdoa untuk kebaikan saudaranya, malaikat itu berkata “Amin”, Dan engkau akan mendapatkan yang serupa.” (Muslim: 48-Kitab adz-Dzikr wad Du’aa’, hlm. 88)
Dalam sebuah hadis qudsi Allah swt berfirman :
“KecintaanKu pasti akan diberikan kepada orang-orang yang saling mencintai keranaKu, KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling mengunjungi keranaKu, KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling memberi keranaKu, KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling menjalin persaudaraan keranaKu” … (Riyadhus Salihin)
salam sekalian pembaca yang disayangi admin, moga kita disayangi Allah jua. maaf dipinta kerana lama sb tak update blog. sangat-sangat sibuk kebelakangan ini. moga dimaafkan. Post kali ni sb tujukan kepada seseorang yang istimewa dalam hidup sb, Miss A.

Ketika aku menyayangimu kerana akidahmu 
Ketika aku meluruskanmu kerana membenci jika kamu terpesong 

Ketika aku mendo'akanmu di belakang mu 

Ketika aku berlapang dada dengan teguranmu 

Ketika aku tersenyum untuk kebahagiaanmu 

Ketika aku menguatkan di saat kamu lemah 

Ketika aku sekuat tenaga tanpa jemu membantumu ..
Ketika sahutan salam menyapa saat kita bertemu 

Ketika aku begitu cepat melupakan kesalahanmu 

Ketika aku membuka lebar-lebar pintu maaf untukmu 

Ketika aku menjaga rahsiamu juga aibmu

Jika aku perlu melepasmu sejauh-jauhnya dariku,
Demi Allah, Tuhanku jua Tuhanmu,
Akan aku lepaskan dengan mengukir senyuman di bibirku,
Tanpa siapa tahu pedih dan siksa jiwaku.

Sahabatmu,
-Salman Bhai-


      





























sb : bercinta kerana Allah =)

Monday, 5 September 2011

boleh je kalau nak ngumpat

salam semua. salam aidilfitri kepada yang muslim yang berpuasa penuh (uzur terkecuali).
hari ni, banyak betul sb jumpa komen yang marah bukak aib orang. 


- "buang la weh pic ni, aibkan orang dosa"
- "daripada ko aibkan dia baik ko tegur dia"
- "ko nak sangat tunjuk alim, asal ko bukak aib dia?!"

dan banyak lagi la komen - komen yang sebegitu. 

*************************
Firman Allah taala:
Allah tiada mengasihi mengeraskan perkataan yang jahat, kecuali (bagi) orang yang teraniaya. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
(an- Nisa': 148)

Firman Allah Taala:
"Tidaklah seseorang mengucapkan suatu perkataan, melainkan di sisinya terdapat malaikat Raqib dan Atid." (Surah Qaf, ayat 18)
Firman Allah Taala:
"Janganlah saling mencari-cari aib (ghibah) sesama kamu..." (Surah al-Hujaraat, ayat:12)

Firman Allah Taala:
"Celakalah untuk setiap pengumpat dan pencela."

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Tahanlah lidahmu terhadap perkataan buruk..... al-hadis (Riwayat al-Tarmizi, `an Uqbah bin Nafi')

Sabdanya lagi:
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari ahkirat, hendaklah dia berkata perkataan yang baik tau dia diam sahaja." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

masa dibolehkan ghibah(mengumpat):
Pertama: Mahu mengadu kepada qadhi, polis, imam, ketua kampung dsbnya kerana teraniaya. Ketika mengadu kita terpaksa membuka kezaliman yang telah dilakukan terhadap kita. Dengan membuka keburukan orang berkenaan, barulah pengadilan dapat dilaksanakan.

Kedua: Mahu mencegah kemunkaran dan kemaksiatan yang berlaku. Keburukan pelaku maksiat itu boleh diceritakan kepada seseorang yang dapat diharapkan boleh menghindarkan kemungkaran itu. Seperti saudara melihat sebahagian anak-anak muda di kawasan saudara membawa perempuan ajnabi balik ke rumahnya (berkhalwat). Saudara hendaklah mencari seseorang yang boleh diharapkan dapat menghalang perkara berkenaan. Saudara dibenarkan menceritakan perihal anak-anak muda itu kepadanya.

Ketiga: Meminta fatwa dari alim-ulamak. Contohnya dalam masalah rumahtangga, jika si suami melakukan sesuatu yang tidak baik kepada isterinya (contoh: tidak beri nafkah), dia boleh mengadu hal kepada ulamak/mufti meminta fatwa. "Suami saya tidak memberi saya nafkah selama sekian lama. Apa hukumnya dia melakukan demikian. Apakah yang harus saya lakukan?"

Keempat: Memberi peringatan (agar berhati-hati) dan nasihat kepada kaum muslimin tentang kejahatan seseorang. Bahkan jika dapat memberi mudarat kepada seseorang, wajib kita jelaskan keburukkannya. Contoh, apabila seseorang datang kepada saudara meminta nasihat tentang perkahwinan anak perempuannya. Apakah wajar dikahwinkan dengan si fulan? Sedangkan saudara tahu bahawa si fulan itu adalah seorang yang buruk akhlaknya dan bejat agamanya. Jika memadai dengan kata 'JANGAN', hendaklah saudara mengatakan begitu sahaja. Jika dirasakan tidak cukup, wajiblah saudara membuka aibnya.

Kelima: Mencela orang yang secara terang-terangan melakukan kefasikkan, bid'ah dan kezaliman. Contoh, seorang yang secara terang-terangan meminum arak, atau berjudi, atau melaksanakan projek-projek batil. Yang dibenarkan hanyalah menyebutkan kemaksiatan yang dilakukan secara terang-terangan itu sahaja. Dan diharamkan menyebutkan aib-aib lain.

Keenam: Untuk mengenalkan seseorang. Jika seseorang itu memang dikenali dengan julukkan si tempang, si buta dan sebagainya, boleh saudara menyebutkan jolokkan itu dengan niat mengenalkan. Haram jika dengan niat mencemuh. Walaubagaimanapun selagi boleh mengelakkan menyebut julukkan itu, elakkan..











jika lembu berbicara

#dipetik daripada syahiruldotcom
******************************

LEMBU OH LEMBU.. KALAULAH KAU PANDAI BERCAKAP..
Seorang lelaki sedang berjalan dengan lembunya...

LEMBU. Aku makan rumput. tuan makan apa?
LELAKI. Aku makan nasi. kita tak sama.

LEMBU: Tuan tidur di mana?
LELAKI. Aku tidur atas tilam. engkau tidur dalam kandang. mana nak sama.

tiba2 kedengaran laungan azan....

LEMBU: Itu suara apa?
LELAKI: Seruan azan mengajak bersembahyang.

LEMBU: Tuan tak sembahyang?
LELAKI: Tidak.

LEMBU: Samalah kita.
LELAKI: =.="

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. (Al-A'raaf 7:179)

Friday, 26 August 2011

jumaat terakhir ramadhan 2011

salam. semalam jumaat yang terakhir bulan ramadhan tahun ni. dalam masa sehari, banyak emosi yang sb rasai. 
memang penat gila semalam. ^.^

                         ************
kena gi rumah tokey sebelum pukul 3. tapi bangun tidur pun dah 3.10 am.

biasa PA yang kejutkan. sekali dia off 2 hari.
memang 'mati' terbungkang aku. -.-
balik kerja, tidur sampai pukul 1.
bangun. mandi sunat pastu gi masjid.



pukul 3 siap-siap nak keluar bandar.
hepi gila sebab nak shopping.
sekali amek kau. jammed road..! penyesalan melanda diri.
perjalanan ke maybank (belakang masjid negeri) biasa 10 minit paling lambat jadi 40 minit.


sampai maybank cari parking pulak. ramai gila kereta dan motor. penuh jalan.
haa..! jumpa. parking pastu gores kupon.
*gores awal 30 minit. ngelat siket. :)


bank in duit ubat adik kat doc ape ntah.
beratur dalam 15 minit baru boleh bank in.
keluar je tengok da kena saman. shit.


*sumpah benci..!


gi ECM nak usha barang kat sana.
OMG! jammed lagi!
akhirnya sampai jugak.tension jammed road.
dah la parking jauh gila dari ECM. penat aku.
*usha kasut sini.

*pastu usha sini pulak

*ah haa...! i've told u that i'm famous..! haha

*sini pun usha..

tak beli pun. mahal nak mampus. rm 400 sepasang. gila.
pastu gi Berjaya Megamall

*jammed jugaaakkk..... 

*try pakai jeans..

berkenan..suka..! ambik satu.
bila sampai counter da masam balik muka.

*dah la cashier 'laju' gila. suka aku.

pastu balik umah

*when will thid stupid jam end??

memang menguji kesabaran la. jammed teruk gila.

*sini je senang parking kete

*solat asar sini

*busuk weh tandas ni.

pelik kan? dah toilet memang la kotor, sebab tu kena bersihkan. 
alasan diorang sebab nanti kotor balik, buat ape nak cuci
bodoh. dah kalau gitu, ko kencing ko berak tak yah basuh, nanti ko berak lagi.

*bukak puasa dalam kembara je.

~ sb : duduk dalam kembara lagi lama daripada shopping. urrgghh..!!