SB's fans : (klik like ye.tq :D)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 26 August 2011

jumaat terakhir ramadhan 2011

salam. semalam jumaat yang terakhir bulan ramadhan tahun ni. dalam masa sehari, banyak emosi yang sb rasai. 
memang penat gila semalam. ^.^

                         ************
kena gi rumah tokey sebelum pukul 3. tapi bangun tidur pun dah 3.10 am.

biasa PA yang kejutkan. sekali dia off 2 hari.
memang 'mati' terbungkang aku. -.-
balik kerja, tidur sampai pukul 1.
bangun. mandi sunat pastu gi masjid.



pukul 3 siap-siap nak keluar bandar.
hepi gila sebab nak shopping.
sekali amek kau. jammed road..! penyesalan melanda diri.
perjalanan ke maybank (belakang masjid negeri) biasa 10 minit paling lambat jadi 40 minit.


sampai maybank cari parking pulak. ramai gila kereta dan motor. penuh jalan.
haa..! jumpa. parking pastu gores kupon.
*gores awal 30 minit. ngelat siket. :)


bank in duit ubat adik kat doc ape ntah.
beratur dalam 15 minit baru boleh bank in.
keluar je tengok da kena saman. shit.


*sumpah benci..!


gi ECM nak usha barang kat sana.
OMG! jammed lagi!
akhirnya sampai jugak.tension jammed road.
dah la parking jauh gila dari ECM. penat aku.
*usha kasut sini.

*pastu usha sini pulak

*ah haa...! i've told u that i'm famous..! haha

*sini pun usha..

tak beli pun. mahal nak mampus. rm 400 sepasang. gila.
pastu gi Berjaya Megamall

*jammed jugaaakkk..... 

*try pakai jeans..

berkenan..suka..! ambik satu.
bila sampai counter da masam balik muka.

*dah la cashier 'laju' gila. suka aku.

pastu balik umah

*when will thid stupid jam end??

memang menguji kesabaran la. jammed teruk gila.

*sini je senang parking kete

*solat asar sini

*busuk weh tandas ni.

pelik kan? dah toilet memang la kotor, sebab tu kena bersihkan. 
alasan diorang sebab nanti kotor balik, buat ape nak cuci
bodoh. dah kalau gitu, ko kencing ko berak tak yah basuh, nanti ko berak lagi.

*bukak puasa dalam kembara je.

~ sb : duduk dalam kembara lagi lama daripada shopping. urrgghh..!! 















Thursday, 25 August 2011

ragam mereka

salam. post malam ni sb nak tunjuk macam-macam ragam manusia atas bumi ni. moh le terjah...
sebelum tu..nak pesan sikit, jangan gelak tau... ^.^


*cari apa tu bang? tutup cepat. kang terbang lagi.

*over excited sampai lupe mana kaki... ? -_-'

*pergh...kembar ke? haha

*panjangnye tangan bang... T.T

*sape yang nak curi benda ni pak cik?! 

*besarnya anjing ni. 
agak-agak la..kalau anjing tu peluk tuan dia..mati tak?

*sekali pandang cam pompuan dua-dua orang ni kan?

*kalau ni? sekali pandang macam..??? -..-
#cun la awak ni. six pack..! haha

*mana lu mau lari?  

akhir sekali, cuba korang sume cari orang tersembunyi kat dalam gambar bawah ni.


~ sb : gurauan semata...peace..! :D











Wednesday, 24 August 2011

tazkirah = haram ?

salam. tadik macam biasa, sb pergi masjid perumahan sb untuk solat isyak berjemaah dan terawih.
habis je 4 rakaat terawih, sb pelik. asal imam terus bangun? takde tazkirah ke?
bila dah selesai witir abah cakap "mufti dah haramkan tazkirah kat semua masjid..atas alasan mengganggu solat"
terkilan jugak la bila orang yang lebih berilmu daripada kita boleh cakap macam tu.
mercun tak pulak mengganggu? orang merempit? pak cik yang bersembang kuat-kuat tu?

tazkirah bermaksud memberi peringatan tentang agama Allah berdasarkan Quran dan hadis Muhammad saw.
macam mana boleh haram? satu lagi alasan yang sb langsung tak boleh terima. "nanti dicampur adukkan politik dan agama" Islam adalah agama dari Allah yang paling sempurna sifatnya, mencakupi segala aspek hidup kita sebagai makhluk yang hanya menumpang di bumi Dia. bukankah Muhammad dan khulafa' ar-Rasyidin adalah ahli politik yang berjaya hingga ke negeri akhirat?

apa yang mereka bimbangkan? bukankah Muhammad juga selalu mengingatkan para sahabat dengan ayat-ayat Allah? adakah Islam itu hanya ketika berlakunya kematian dan perkahwinan? dalam mentadbir negara juga perlu mengikut acuan Islam sepenuhnya. mereka mengatakan politik dan hal pentadbiran perlu diasingkan dari agama. alangkah jahilnya mereka. andai kata ditakdirkan kita mati dalam masa kita menguruskan hal politik atau pentadbiran negara. adakah kita menghadap Allah dalam keadaan kita tidak Islam? 

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah agama Islam secara keseluruhan; dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan memang  musuh kamu  yang nyata.
(al-Baqarah : 208)

وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
"Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan ugama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih ugama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam". 
(al-Baqarah : 132)


~ sb : hidupkan peranan masjid sebagai 'telaga ilmu'. peace... :D

*luahan rasa kesal pengharaman tazkirah ----> (klik)


Tuesday, 23 August 2011

sujud seperti anjing


salam semua. post kali ni, sekadar peringatan diri sb dan kalian yang seagama.

cuba perhatikan gambar di bawah :



“Bila seseorang sujud, hendaklah menyertakan tujuh anggota badannya, iaitu wajahnya, kedua tapak tangannya, kedua lututnya dan kedua kakinya.” (HR Muslim, Abu ‘Awanah dan Ibnu Hibban)

“Sujudlah kamu dengan lurus dan janganlah seseorang di antara kamu membentangkan kedua lengannya (di lantai) seperti anjing membentangkan (kedua kaki di depannya). (HR Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)

Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah ketika kita sedang sujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidung sunat sahaja).

~ sb ; semoga sujud kita tidak seperti anjing..kalau sujud tak sah, solat pun sama. sujud adalah sebahagian daripada solat.

# Gambaran sujud seperti anjing ialah : melepaskan tangan ditanah (dari siku hingga tapak tangan), tidak nampak ketiaknya dari belakang dan kelihatan seolah-olah orang tersebut tidur. 

lawak



Cerita : Sudu

Doktor: Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit: Eh! tak boleh la doktor.
Doktor: Kenapa?
Pesakit: Rumah saya ada dua sudu jer.

Cerita : Mayat

Cikgu: Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'
Hasan: Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

Cerita : Tiru
Cikgu: Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa: Apa bukti awak?
Cikgu: Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang? Seman tulis "Saya tak tahu"dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

Monday, 22 August 2011

kenapa ? -_-'

salam..pertamanya, sb mohon maaf sebab dah lama tak update blog. kebetulan sb sibuk ngan keje. balik keje dah penat, tak larat dah nak on9. sorry tau.

pastu, tadi kawan sekerja sb text sb. dia cakap sb da kena buang. waaa... :( sedih gila. dia cakap camni 
---> "salam man. pak cik J call aku tadi. dia cakap ko xyah datang sebab dah ada pekerja lain."

haha. benci tul. pak cik J..! tak suka saya ke? cakap la depan-depan semalam. haih... -_-'

******************

disebabkan kepala dah serabut. sb pun balas dendam time bukak puasa.

~ ketam.... ^.^ ~

~ kentucky wat sendiri. hangit siket. T.T ~

~ best nih.. dah nak habis da. padahal baru beli. ~

~ dessert ~

~ best...nikmat hingga cebisan terakhir. hehe ~

~ penyejuk mulut...~


best kan makan kat umah? hehe

~ sb : nape pak cik J buang saya ?? baru 2 hari keje.haha.haih.. -..-

 --> p/s : pak cik J..! nape buang saya? saya tak hensem ke? saya baik..saya puteh, gebu lagi. cuma saya takde awek je. nape pak cik J hukum saya camni..?? benci pak cik...! weekk..! :p






Thursday, 18 August 2011

terpotong


Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Usop terpandang Razak sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Usop. 
Usop : Kenapa menangis? 
Razak : Saya datang untuk ujian darah. 
Usop : Awak takut ke? 
Razak : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong 
jari saya.
Mendengarkan penjelasan Usop, Razak pula menangis. 
Usop : Eh, kenapa pula awak menangis? 
Razak : Saya datang untuk ujian air kencing... 


~ sb : takut kan? haha

di bilik mayat

Sekumpulan pelajar perubatan berkumpul untuk melihat seorang pensyarah melakukan pemeriksaan ke atas satu mayat..mereka berkumpul mengelilingi tempat mayat itu diletakkan.. 

"Dalam bidang perubatan, ada 2 kualiti yang sgt penting untuk menjadi seorang doktor", kata pensyarah itu.

"Pertama.., kamu semua tidak boleh jijik melihat mayat", katanya...sebagai contoh, pensyarah itu mencucuk satu jarinya ke dalam mulut mayat, menariknya semula dan menjilat jarinya itu. 

"Sekarang, cuba kamu buat", kata pensyarah itu.

Selepas beberapa ketika, barulah mereka mengikut apa yang mereka lihat. Seorang demi seorang memasukkan jari ke mulut mayat dan menjilatnya. Apabila semua pelajar selesai, pensyarah itu memandang ke arah mereka dan berkata.... 

"Kualiti kedua yang sangat penting adalah pemerhatian yang tajam. Seperti tadi....saya memasukkan jari hantu tetapi menjilat jari telunjuk. ....

SEKARANG.... .TUMPUKAN PERHATIAN... ..PAHAM!!! !! 

*gambar skedar hiasan..jumpa kat google.haha



Wednesday, 17 August 2011

teka - teki Imam Ghazali


Suatu hari Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya dan kemudian beliau memberikan pertanyaan teka-teki…
Imam Ghazali : “Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?”
Murid 1 : Orang tua
Murid 2 : Guru
Murid 3 : Teman
Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu adalah janji Allah SWT bahwa setiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati (Surah Ali-Imran : 185).

Imam Ghazali : “Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?”
Murid 1 : Negeri Cina
Murid 2 : Bulan
Murid 3 : Matahari
Iman Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kendaraan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Imam Ghazali : “Apa yang paling besar di dunia ini?”
Murid 1 : Gunung
Murid 2 : Matahari
Murid 3 : Bumi
Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf : 179).
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah SWT) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah SWT), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah SWT). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai”.

Imam Ghazali : “Apa yang paling berat di dunia?”
Murid 1 : Baja
Murid 2 : Besi
Murid 3 : Gajah
Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72).
“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat[*] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh”.
[*]: Yang dimaksud dengan amanat di sini ialah tugas-tugas keagamaan.
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allad SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka karena gagal memegang amanah.

Imam Ghazali : “Apa yang paling ringan di dunia ini?”
Murid 1 : Kapas
Murid 2 : Angin
Murid 3 : Debu
Imam Ghazali : Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalah MENINGGALKAN SHOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan sholat.

Imam Ghazali : “Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?”
Murid-murid dengan serentak menjawab : Pedang
Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Karena melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri
Top of Form

10 TANDA ANDA SUKA SESEORANG



sepuluh : rasa malu bila bercakap dengan dia

sembilan :anda perasan anda tersenyum bila brcakap dengannya

lapan :kalau terlihat dia, tak nampak orang laen

enam :sentiasa teringat dia

lima :happy bila bercakap dengannya

empat :akan cuba sedaya upaya untuk berhubung dengannya

tiga :apabila terbaca post ini, anda teringatkan dia

dua :sedang asyik memikirkannya sampai tak perasan nombor tujuh tak ada dalam senarai

satu :anda trgelak lepas check memang tak ada

#haha..gurauan sahaja

Tuesday, 16 August 2011

I love U

salam. sebelum korang berbuka puasa nanti, sb nak tunjuk siket cara yang romantis tuk kapel yang berjauhan dan yang nak jimatkan kredit. 

1. log in fb
2. gi kat wall orang yang tersayang
3. post kan ni :
669966666669999996669999996669​966669966669999666669966669966
669966666699999999699999999669​966669966699669966669966669966
669966666669999999999999996669​966669966996666996669966669966
669966666666699999999999966666​699996666996666996669966669966
669966666666666999999996666666​669966666996666996669966669966
669966666666666669999666666666​669966666699669966669966669966
669966666666666666996666666666​669966666669999666666999999666

4. suruh orang yang tersayang tu wat ni pulak
   i. tekan ctrl + F
  ii. tekan no 6 atau 9.



~ sb : selamat mencuba....tuk mereka yang dah halal antara satu sama lain je...peace...! :D

Monday, 15 August 2011

ribena haram

salam. 2 hari lepas, sb ada tonton video ustaz Azhar Idrus (orang kuantan panggil ustaz janggut), pasal pengharaman ribena dan coke. 
tadi, sb adalah tegur sorang mak cik ni pasal ribena. sb cakap yang sb tengok video ustaz janggut, pastu dia cakap.."eh..takkan lah, ustaz tu tipu kot..."
pelik kan masyarakat sekarang? salahkan orang lebih berilmu daripada diri sendiri hanya kerana tidak dapat menerima kesalahan yang dibuat sendiri. 
peranan ustaz adalah untuk menyampaikan membetulkan segala apa yang berlaku di dalam masyarakat agar tidak dimurkai Allah kemudian harinya...
ni ha video tu :
  


~ sb : mem,ang ada je ulama' yang menipu, tapi bagi sb secara peribadi dan sebagai seorang muslim, baik kita jauhkan yang syubhah kan? semoga kita mendapat rahmat Allah..ameen... :D

Sunday, 14 August 2011

kisah benar - azab anak derhaka

salam kalian yang Islam, kepada non-muslim selamat datang ke blog sb. Seperti yang telah dimaklumkan di page sb, sb mencari tentang kisah azab kubur, dan Alhamdulillah sb jumpa kat blog seseorang ni.

Kalau korang ingat, sb dah pernah wat satu entry pasal azab kubur, (azab tinggal solat). Kali ni, pasal anak derhaka pulak. Seram kisah ni, daripada atas dunia sampai dah tanam dalam kubur pun kena azab lagi.

Ni link dia --------> (klik sini)



~ sb : Mintak dijauhkan lah..amin..

Kubur yang berkata-kata

Dikisahkan bahawa ketika Fatimah r.a. meninggal dunia, jenazahnya telah diusung oleh 4 orang. Mereka itu ialah Ali bin Abi Talib (suaminya Fatimah r.a.), Hasan (anak Fatimah r.a.), Husin (anak Fatimah r.a.) dan Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a..

 Sewaktu jenazah diletakkan di tepi kubur, maka  Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a. bertanya kepada kubur, “Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu? Jenazah yang kami bawakan ini adalah Fatimah Az-Zahra, puteri Rasulullah saw.”

Maka jawab kubur, “Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya, maka dia akan terlepas daripada azabku. Tetapi jika orang itu tidak beramal soleh, maka dia tidak akan terlepas daripada aku (akan aku layan seburuk-buruknya)”

*gambar sekadar hiasan
~ sb : kisah ini membuktikan sifat Allah swt Yang Maha Adil, kerana dinilai adalah amal baik seseorang bukanlah dari mana-mana keturunan.. :D    

Saturday, 13 August 2011

sirah Muhammad saw part 2



Ketika berusia kira-kira 25 tahun, baginda bekerja dengan kafilah (rombongan perniagaan) yang dimiliki oleh seorang janda, Khadijah biinti Khuwailid. Baginda yang dibantu Maisarah, pembantu Khadijah pulang dengan keuntungan luar biasa, membuatkan Khadijah tertarik hati kepada baginda lalu menawarkan diri menjadi isteri Muhammad saw.

Mereka dikurniakan 7 orang anak. Qasim, Tayyib dan Tahir meninggal dunia ketika masih bayi. Manakala, puteri baginda ialah RuqayyahZainabUmmu Kalsum dan Fatimah az-Zahra. Khadijah meninggal pada usia 64 tahun.

Muhammad juga telah menyelesaikan pertelingkahan antara ketua-ketua puak yang bertengkar sesama sendiri untuk meletakkan Hajar Aswad ke tempat asalnya selepas Makkah dianda banjir. Mereka berpuas hati dengan kebijaksanaan Muhammad.

Gaya hidup masyarakat Arab Jahiliyyah ketika itu amat menyedihkan baginda. Kehidupan mereka yang terus diselubungi maksiat membuatkan baginda mengasingkan diri.

Pada suatu malam di bulan Ramadhan, baginda yang sudah berusia 40 tahun sedang tidur di dalam Gua Hira’ yang terletak di Gunung Thur, telah didatangi Jibrail a.s. Jibrail memeluk baginda dengan kuat seraya berkata “Bacalah!”
“Aku tidak tahu membaca!” jawab Muhammad.

Jibrail melepaskan baginda selepas tiga kali berturut-turut diberikan jawapan yang sama daripada baginda. Kemudian, Jibrail meminta Muhammad mengikut apa yang akan dibaca olehnya, iaitu surah Al-‘Alaq yang bermaksud :

“Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmu lah Yang Maha Mulia. Yang mengajarkan manusia dengan pena. Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Muhammad yang ketakutan berlari menemui Khadijah, lalu diminta diselimutinya. Setelah kembali tenang, baginda menceritakan kepada Khadijah tentang perkara aneh yang dialaminya, lalu mereka pergi menemui bapa saudara Khadijah, Waraqah bin Naufal. Waraqah adalah seorang yang alim, dia menjelaskan bahawa peristiwa itu menandakan Muhammad telah dipilih Allah menjadi Nabi.

Orang yang pertama memeluk Islam ialah Khadijah. Kemudian, diikuti Ali bin Abi Talib, yang ketika itu hanyalah seorang budak, dan Zaid bin Harithah. Sesudahnya, diikuti Uthman bin Affan dan Zubair bin Al-Awwam.

Selepas 3 tahun, Nabi Muhammad berdakwah secara rahsia dalam kalangan ahli keluarga dan para sahabatnya, Allah swt menurunkan wahyu kepada baginda supaya dakwah dilakukan secara terang-terangan.

Pada suatu hari, Nabi saw telah mengumpulkan  semua penduduk Makkah berdekatan Bukit Safa. Baginda saw berdiri di atas bukit itu, dan berlaku dialog antara mereka ;

“Wahai orang-orang Quraisy! Sekiranya aku memberitahu bahawa ada tentera yang sedang mara untuk menyerang kalian di belakang bukit ini, adakah kamu mempercayai aku?”
“Ya!” mereka menjawab. “Kami tahu kamu memang seorang yang benar”
 “Aku telah diutuskan kepada kalian untuk memberi peringatan. Sekiranya kamu ingkar, nescaya azab yang dasyat akan menimpa kamu”, jelas baginda.

Sambil memerhati ke arah mereka, baginda menyeru, “Wahai Bani Abdul Mutalib! Bani Abdul Manaf! Bani Zahrah! Aku telah diperintahkan Allah untuk member peringatan, dan aku tidak boleh melindungimu di dunia mahupun di akhirat, kecuali kamu menyembah Allah”
“Apakah itu tujuan kamu memanggil  kami berkumpul di sini?”, celah Abu Lahab, bapa saudara baginda saw.

Kemudian, mereka berlalu pergi meninggalkan baginda saw.


~ sb : habis part 2....:D *bersambung