SB's fans : (klik like ye.tq :D)


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 27 June 2011

Tips bagi mereka yang putus cinta

      
  • dah banyak sangat SB dengar pasal KP ni.. (*KP = kapel & putus), xtau la sebab musim KP sekarang ni.
  • pernah dengar ayat ni tak "love is hurt whether it is right or wrong?" *sepotong ayat daripada lirik What The Hell - Avril lavigne.
  • so, untuk post kali ni, SB nak bagi sedikit tips bagaimana menghadapi masalah ini.. *sekadar pengalaman hidup admin sahaja..
___________________________________________

# 1. jangan terlalu bersedih  

- hati mana yang tak sedih bila berpisah dengan insan yang disayangi, MUhammad junjungan kita pun bersedih ketika kematian Siti Khadijah.Tapi, jangan kita terlalu larut dalam kesedihan sampai kita lupa apa tujuan kita diciptakan Allah.Firman Allah swt.

Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku Adz Dzariyat : 56


Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku (Adz Dzariyat : 56)

# 2. kongsi perasaan

- cuba ringankan bibir untuk meluahkan kesakitan di hati kepada mereka yang anda rapat dan boleh menjadi pendengar yang baik serta mampu memberi nasihat dan dorongan kepada anda.Percayalah, sekuat mana pun seseorang itu, mereka tetap memerlukan teman di saat kesusahan.Mungkin suatu masa, mereka pula yang akan meminta pertolongan daripada anda.

# 3. banyakkan bermunajat

- Benarlah firman Allah bermaksud: "Ketahuilah, dengan berzikir kepada Allah 
hati akan tenang." (Surah ar-Ra'd, ayat 28) 

- antara surah2 pilihan SB ketika bersedih hati adalah :
 1. ar - rahman  
 2. al - waqiah
 3. as - sajdah
- *baca tafsir surah - surah tersebut dan hayati.. 

# 4. elakkan dengar lagu sedih
- tak kira apa jenis bahasa sekali pun, elakkan dari dengar lagu - lagu yang sedih. kenapa SB cakap jangan dengar? hati kita kan tengah gundah gelana, sedih tak menentu.Dengar pulak lagu - lagu jiwang yang sedih, tak meraung korang nanti? (*takyah cakap korang, aku pun mau melalak dengar lagu camtu kalau baru lepas clash).Lagu rock kapak takyah hurai panjang lah, memang semua sedih.Pelik betol perangai orang melayu..nangis je keje.

# 5. menangis
- ini pilihan terakhir lah..tak perlu rasa malu untuk menangis, apa lagi untuk mengubati hati sendiri.tapi, jangan pulak korang nangis time perhimpunan ke dalam LRT..cari tempat yang korang bersendirian. menangislah sepuas-puasnya untuk legakan sakit di hati.insya Allah makin lega. 
Ada orang cakap, entah apa-apa nangis sebab putus cinta & bla bla bla. Ada juga yang cakap don't cry over someone that won't cry over you.Ok, for me, menangis tu salah satu cara meluah perasaan. *pengakuan : SB pun pernah nangis..
      -comel tak SB nangis?-


p/s: Dulu, SB selalu pujuk diri sendiri dengan ayat ni, "Jodoh tu di tangan Allah.. buat apa nak risau akan perkara yang sudah ditetapkan-Nya? Pasti yang ditetapkan Allah itu adalah yang terbaik.Pasti! Jadi, perlu ke risau? Pasti di penghujungnya yang terbaik menanti."
amalkan doa ni ya...jangan sedih2 lagi...salam semua





2 comments:

Tea Dno said...

tu sebab org kate kalau bcinta dgn org ni jgn lebih cinta kte pd Allah.. :)

salman said...

yup...btol3..hehe. tq ye tea sudi komen :)